بدو دیر...
هرچی دلت بخواد ، سرگرمی ، پیامک ، مقاله ، ترفند ،حرف های نگفته ,...

از اونجایی که من پشت کنکوری هستم و رشته ی من تجربی هستش می خوام یه سری کتاب های مفید بهتون معرفی کنم که خیلی خوب هستن و بهتون کمک می کنند البته من به تنهایی به این نتیجه نرسیدم وبا استفاده از دوستانم که الان دارن پزشکی و... می خونن و از مشاوره خوبم آقای فرهادی استفاده کردم البته در مورد رشته های دیگه بحث نمی تونم بکنم ولی خوب چون درس های عمومی ما مشترک هستش می تونن استفاده کنند

اول درس شیرین ادبیات : قرابت کتاب نشر دریافت نویستده هامون سبطی

زبان فارسی  کتاب نشر دریافت نویستده هامون سبطی    تاریخ ادبیات مصور کتاب تخته سیاه (دیدید نگید کتاب اول ابتدایی هستش واسه کنکور)  واما آرایه کتاب تخته سیاه  همین چند تا رو تا خود کنکور بخونید ادبیات رو هفتاد می زنید البته خوندن این ها روش خاصی داره که اگه خواستید بعدا بهتون می گم  تست هم نشر الگو یا همون انرژی اتمی

دین زندگی  اول گاج بعد نشر الگو  هر دو تارو باید بخونید

عربی : اگه کلاس هم می رید و یا نمرتون از 15 به بالا هستش کتاب های نشر الگو (هم ترجمه و هم قواعد رو می گیرید  و یا اگه خیلی نمرتون پایین هستش مثلا4 یا 5  و کلاس هم اگه نمیروید کتای ایاد فیلی انتشارات مبتکران و ترجمه و تعریب نشر الگو

زبان :کتاب های شهاب اناری از انتشارات مبتکران حتما کتاب ریدینگش رو بگیرد واسه یادگیری لغت های زبان حتماً از جعبه لایتنر استفاده کتید تا ده سال من تضمین میکنم از یادتون نمیره

 

حالا تخصصی

زمین شناسی : کتاب خیلی سبز

ریاضی : تا الان من کتاب درست حسابی واسه ریاضی ندیدم ولی با شرایط میگم کدوم کتاب ها خوبن

اگه کلاس می رید وریاضی  رو 30یا40 میزنید پیشنهاد اول من کتاب تخته سیاه یا کتاب خیای سبز  و یا اگه کلاس نمیرید یا میرید نمی تونید خوب بزنید احساس می کنید که نیاز به اموزش دارید کتاب مهرو ماه یکم سنگین هستش ولی خوب بهتون یاد میده و یا اگه ریاضی شما خیلی خیلی بد با منتشران  (مثل بچه آدم نوشته)  شروع کنید بعد برید سراغ تخته سیاه

ریست : به ترتیب می خونید همشون رو  ترتیبش خیلی مهم اینا مکمل هم هستن

دوم: خودکتاب(حتما بخونید از همه مهمتر) بعد کتاب خیلی سبز  بعد 8000تست گاج

سوم:خودکتاب بعد 8000تست گاج بعد کتاب خیلی سبز

پیش :خودکتاب بعد کتاب خیلی سبز  بعد 8000تست گاج

و کتاب ژنتیک تخته سیا که همتون میشناسید هر چند آقای ارام فر این کتاب رو از یه جایی کپی کرده اونم برابر اصل

شیمی هم که مشخص هستش کتاب های بهمن بازرگانی اگه شیمی تون خوبه به جای مبتکران کتاب های خیلی سبز رو بخونید چون جمع جور تر

 

واما ممترین قسمت که اینا رو باید بخونی بازم تاکید می کنم خیلی مهم هستش کتاب های جمع بندی :

ادبیات کتاب های همایش نشر دریافت

ریست کتاب های همایش نشر دریافت نویسنده عمارلو (عالیییییی)

زمین کتاب های همایش نشر دریافت که 23 تا تست از 25 تا تو کنکور نود اومد آقای چلاجور باباش هم پدر زیست کنکور هستش

عربی کتاب های همایش نشر دریافت

زبان رو از نشر دریافت نخرید مضخرفه

دین زندگی هم آخر کتاب گاج هستش

امیدوارم مفید واقع شده باشم 

موفق باشد

 





ارسال توسط فرید
 

 

راه های آزار دوست پسر

1- اگه بهتون زنگ زد (در این مسئله فرض بر سعید نام بودن دوست پسرتونه...!!!) بگین سلام حمید جون.بعد یه دفعه انگار که تازه متوجه شدین بگین اوا خاک به سرم علی تویی؟؟؟؟می تونین این سیر رو تا هفده باز تکرار کنین ولی بار هجدهم دیگه خطر مرگ داره.من مسئولیتی در قبال این حادثه ندارم.


2 - بهش زنگ بزنین و بگین کسی خونه نیست و دعوتش کنین خونتون ، بعد با دختر همسایه برید سینما و فیلم  غیره(به علت تبلیغات نمی تونم اسم ببرم) رو ببینید.


3 - تا یه شوخی کوچیک با شما کرد سریعا جبهه بگیرین و باهاش دعوا کنین. با کلماتی از قبیل:مگه تو خودت خواهر مادر نداری؟...یا یه همچین چیزایی .ولی دو تا سه دقیقه بعد خودتون یه جک فجیع یا افتضاح تعریف کنید و بعدش بشینید و قیافه بنده خدا رو تماشا کنید.


4 - آرایش شدید بزنید و از این شلوارای خیلی برمودا و از این پیرهن آستین کوتاها بپوشید و برید جلوی بنده خدا رژه برید و وقتی به شما نزدیک شد و به دو سه متری شما رسید ، سرش داد بزنید و بعدش بشینید و زجر کشیدنش رو تماشا کنید.


5 - عکسهای دو نفره ای رو که با پسر نوه عمه ی خاله ی پدربزرگ پسر دختر خالتون و یا امثالهم گرفتید بهش نشون بدید ولی بهش اجازه ندید حتی یه دونه عکس باهاتون بگیره.


6 - موقع تولدش جلوی دوستاش فقط بهش یه شاخه گل هدیه بدید و حالشو حسابی بگیرید و (احتمالا بسته به قدرت و توانایی قلبی و شرایط جوی) بشینید و سکته شو تماشا کنید و لذت ببرید.


7 - همین که تو ماشین بغل دستش نشستین شروع کنین به عطسه کردن و از بوی ادکلن چند صد هزار تومنیش که با زجرکش کردن پدر و مادرش خریده ایراد بگیرید و بهش بگید که به این بو حساسید.


8 - وقتی داره باهاتون حرف می زنه همین که به جای حساس حرفاش رسید بی مقدمه موبایلشو بردارید و به یکی از دوستاتون زنگ بزنید و چهار ساعت و چهل و هشت دقیقه با دوستتون حرف بزنید و اون بدبختو تو کف حرف زدن و تو فکر قبض موبایل بذارید.





تاريخ : شنبه 1 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط فرید
 

ده دلیل عمده ی پسرانه برای زن گرفتن!

سخنان یک مشاور ازدواج به پسران مجرد:
پسران عزیز تر از جان! قبل از دست زدن به هر گونه ازدواج، حتما این مقاله را بخوانید. اینها مهمترین دلایل ازدواج پسران جوان است. امیدوارم با آشنا شدن با این دلایل، از هر گونه ازدواج ناخواسته و نامناسب جلوگیری شود:

1- خسته شدن از زندگی یکنواخت.
هر پسر مجردی معمولا بعد از مدتی، از زندگی خود خسته می شود و در پی تغییر و تحول می گردد. هر روز یک نوع تفریح، هر روز فیلم های تکراری. مگر فقط سینما رفتن و موسیقی گوش دادن و باشگاه رفتن و اینترنت و در بازار  و خیابان ها دور دور کردن(!) می تواند پاسخگوی نیاز های تفریحاتی پسران جوان باشند؟
روزمرگی انسان را بیچاره می کند تا جایی که گاهی انسان برای رهایی از آن به کارهای خطرناکی مانند زن گرفتن هم دست می زند که بسیار «جیز» است !!

2- به هم خوردن حال از خوردن املت،نیمرو و غذاهای کنسروی و آماده.
البته این بند فقط شامل کسانی می شود که به اصطلاح مجردی زندگی می کنند وگرنه کسانی که در خانه ی پدرجان هستند و دستپخت بی نظیر مادر جان را تجربه می کنند مگر گوششان دراز است که بخواهند غذاهای شور و یا احیانا کم نمک عیال را بخورند؟!

3- رفتن به بعضی از جاها مانند شهربازی و امثالهم که افراد مجرد را راه نمی دهند!
بارها به شخصه دیده ام که سردر بعضی از شهر بازی ها ، پارک ها ، کافی شاپ ها و یا حتی سینماها نوشته اند «از پذیرفتن افراد مجرد معذوریم!». خب مجردان در اینجور موارد سرخورده می شوند و می روند معتاد می شوند. معتاد شدن بهتر است یا زن گرفتن؟!

4- خراب شدن پوست دست بخاطر شستن لباس.
البته این بند شامل کسانی می شود که ماشین لباسشویی ندارند و یا هنوز تفکرات سنتی دارند و فکر می کنند زن فقط می شوید،می ساید، می روبد و غذا می پزد. نمی دانند اگر بخواهند دختر امروزی بگیرند باید لباس دو نفر را بشویند!

5- تمام شدن پول به خاطر خریدن ظروف چینی.
اشاره: از بس هنگام شستن آنها را می شکنند! باز هم می گویم فقط کسانی این بند شاملشان می شود که مجردی زندگی می کنند. در این صورت دو راه دارند: 1- اینکه زن بگیرند. 2- از ظروف ملامینی استفاده کنند!

6- سر رفتن حوصله.
خب هر کسی از تنهایی خسته می شود و دوست دارد دوستی بسیار صمیمی  داشته باشد تا سر به سرش بگذارد و یا سر به سر خودش گذاشته شود! این یک چیز عادی است. البته رفیق های فاب و ناباب و غیرناباب(همان باب!) هم می توانند تا حدودی از این نیاز ها را بر آورده کنند.

7- به تنگ آمدن از فرمایشات دیگران.
مادر: پسرم، مادر بیا امشب بریم خواستگاری. چرا مخالفت می کنی مادر قربونت بره. دختر خاله ات خوبه؟ دختر زری خانم چطور؟! نکنه کسی رو زیر سر داری بلا! بگو مادر من طاقت شنیدنشو دارم!
پدر: دِ  بچه برو زن بگیر دیگه! من همسن تو بودم سه تا بچه داشتم. دختر عمت چطوره؟ چی؟ نه؟ برو گمشو پسره ی الدنگ  علاف  الپر  الاغ!!

8- شنیدن جمله ی (این پسره دیگه آدم شده!) از گوشه و کنار!
خود زنی تا چه حد؟! به هر حال هر کس نیاز به مورد توجه قرار گرفتن و دیده شدن و تعریف شنیدن دارد دیگر!

9- میل به بالندگی و شکوفایی!
بدون شرح!

و اما  مهم ترین دلیل:
10- فرار کردن از رفتن به سربازی در شهر غریب و ناشناس.
زن گرفتن باعث می شود در شهر خودت خدمت مقدس سربازی را انجام بدهی! بعضی ها برای اینکه از خانواده خود دور نباشند به این راهکار هم دست می زنند.

و در آخر پسر عزیز، اگر شما هیچ کدام از شرایط بالا را ندارید، به هیچ عنوان اقدام به زن گرفتن ننمایید. همین زندگیتان چه عیبی دارد؟ خوش باشید و لذت ببرید





تاريخ : شنبه 1 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط فرید
 

 هوش ایرانی

سه نفر آمریکایی و سه نفر ایرانی با همدیگر برای شرکت در یک کنفرانس می رفتند. در ایستگاه قطار سه آمریکایی هر کدام یک بلیط خریدند، اما در کمال تعجب دیدند که ایرانی ها سه نفرشان یک بلیط خریده اند..... یکی از آمریکایی ها گفت: چطور است که شما سه نفری با یک بلیط مسافرت می کنید؟ یکی از ایرانی ها گفت: صبر کن تا نشانت بدهیم .


همه سوار قطار شدند. آمریکایی ها روی صندلی های تعیین شده نشستند، اما ایرانی ها سه نفری رفتند توی یک توالت و در را روی خودشان قفل کردند. بعد، مامور کنترل قطار آمد و بلیط ها را کنترل کرد. بعد، در توالت را زد و گفت: بلیط، لطفا! بعد، در توالت باز شد و از لای در یک بلیط آمد بیرون، مامور قطار آن بلیط را نگاه کرد و به راهش ادامه داد. آمریکایی ها که این را دیدند، به این نتیجه رسیدند که چقدر ابتکار هوشمندانه ای بوده است .


بعد از کنفرانس آمریکایی ها تصمیم گرفتند در بازگشت همان کار ایرانی ها را انجام دهند تا از این طریق مقداری پول هم برای خودشان پس انداز کنند. وقتی به ایستگاه رسیدند، سه نفر آمریکایی یک بلیط خریدند، اما در کمال تعجب دیدند که آن سه ایرانی هیچ بلیطی نخریدند. یکی از آمریکایی ها پرسید: چطور می خواهید بدون بلیط سفر کنید؟ یکی از ایرانی ها گفت: صبر کن تا نشانت بدهم.


سه آمریکایی و سه ایرانی سوار قطار شدند، سه آمریکایی رفتند توی یک توالت و سه ایرانی هم رفتند توی توالت بغلی آمریکایی ها و قطار حرکت کرد. چند لحظه بعد از حرکت قطار یکی از ایرانی ها از توالت بیرون آمد و رفت جلوی توالت آمریکایی ها و گفت: بلیط ، لطفا !!!





تاريخ : شنبه 1 بهمن 1390برچسب: هوش ایرانی,
ارسال توسط فرید

 

1- یقه اولین خواستگار رو بچسبید كه شاید تنها شتر بخت شما باشه.

2- ناز و لفت و لیس رو بذارید كنار.

3- در معرض دید باشید، گذشت اون زمان كه می گفتن: من اون دختر نارنج و ترنجم كه از آفتاب و از سایه می رنجم.

4- سن ازدواج رو بیارین پایین، همون 17 یا 18 خوبه. بالاتر كه برین همچین بگی نگی از دهن می افتین.

5- تموم دوست پسراتونو تهدید به ازدواج كنید، اگه موندن چه بهتر، نموندن دورشون رو درز بكشید.

6- دعای باز شدن بخت رو دور گردنتون آویزون كنید، یه وقت كتابشو دور گردنتون آویزون نكنید كه گردن لطیفتون كج می شه.

7- پسر های فامیل بهترین و در دسترس ترین طعمه ها هستند، رو هوا بقاپیدشون.





تاريخ : شنبه 1 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط فرید

وقتی من یك كاری را دیر تمام می كنم، من كند هستم.

 

 

وقتی رئیسم كار را طول دهد، او دقیق و كامل است.

 

 

وقتی من كاری را انجام ندهم، من تنبل هستم.

وقتی رئیسم كاری را انجام ندهد، او مشغول است.

 

 

وقتی كاری را بدون اینكه از من خواسته شود انجام دهم، من قصد دارم خودم را زرنگ جلوه دهم.

وقتی رئیسم این كار را كند، او ابتكار عمل به خرج داده است.

 

 

وقتی من سعی در جلب رضایت رئیسم داشته باشم، من چاپلوسم.

وقتی رئیسم، رئیسش را راضی نگاه دارد، او همكاری می كند.

 

 

وقتی من اشتباهی كنم، من نادان هستم.

وقتی رئیسم اشتباه كند، او مانند دیگران یك انسان است.

 

 

وقتی من در محل كارم نباشم، من در گشت زدن هستم.

وقتی رئیسم در دفترش نباشد، او مشغول انجام امور سازمان است.

 

 

وقتی یك روز مرخصی استعلاجی داشته باشم، من همیشه مریض هستم.

وقتی رئیسم در مرخصی استعلاجی باشد، او حتماً خیلی بیمار است.

 

 

وقتی من مرخصی بخواهم، باید یك جلسه دلیل و توجیه بیاورم.

وقتی رئیسم به مرخصی برود، باید می رفت چون خیلی كار كرده است.

 

 

وقتی من كار خوبی انجام می دهم، رئیسم هرگز به خاطر نمی آورد.

وقتی من كار اشتباهی انجام دهم، رئیسم هرگز فراموش نمی كند





تاريخ : شنبه 1 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط فرید

پدر: دوست دارم با دختری به انتخاب من ازدواج کنی
پسر: نه من دوست دارم همسرم را خودم انتخاب کنم
پدر: اما دختر مورد نظر من ،
دختر بیل گیتس است
پسر: آهان اگر اینطور است ، قبول است

پدر به نزد بیل گیتس می رود و می گوید:
پدر: برای دخترت شوهری سراغ دارم
بیل گیتس: اما برای
دختر من هنوز خیلی زود است که ازدواج کند

پدر: اما این مرد جوان قائم مقام مدیرعامل بانک جهانی است
بیل گیتس: اوه، که اینطور! در این صورت قبول است

بالاخره پدر به دیدار مدیرعامل بانک جهانی می رود
پدر: مرد
جوانی برای سمت قائم مقام مدیرعامل سراغ دارم
مدیرعامل: اما من به اندازه کافی معاون دارم!
پدر: اما این مرد جوان داماد بیل گیتس است!
مدیرعامل: اوه، اگر اینطور است، باشد

و معامله به این ترتیب انجام می شود …………….
نتیجه
اخلاقی: حتی اگر چیزی نداشته باشید باز هم می توانید
چیزهایی بدست آورید. اما باید روش مثبتی برگزینید!





تاريخ : شنبه 1 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط فرید
روزی تصمیم گرفتم که دیگر همه چیز را رها کنم .شغلم را،دوستانم را،زندگی ام را.
به جنگلی رفتم تا برای آخرین بار با خداصحبت کنم.
به خداگفتم :آیا می توانی دلیلی برای ادامه زندگی برایم بیاوری؟
وجواب مرا شگفت زده کرد.
او گفت :آیا درخت سرخس وبامبو را می بینی ؟
پاسخ دادم : بلی .
فرمود:هنگامی که درخت بامبو وسرخس را آفریدم به خوبی از آنها مراقبت نمودم . به آنها نور وغذای کافی دادم . دیر زمانی نپایید که سرخس سر از خاک بر آورد و تمام زمین را فرا گرفت ، اما از بامبو خبری نبود . من از او قطع امید نکردم . در دومین سال سرخس ها  بیشتر رشد کردند و زیبایی خیره کننده ای به زمین بخشیدند. اماهمچنان از بامبوها خبری نبود. من بامبوها را رها نکردم . در سال های سوم و چهارم نیز بامبوها رشد نکردند .اما من باز از آنها قطع امید نکردم .
درسال پنجم جوانه کوچکی از بامبو نمایان شد . در مقایسه با سرخس، کوچک  وکوتاه بود اما با گذشت شش ماه ارتفاع آنها به بیش از 100فوت رسید .
5سال طول کشیده بودتا ریشه های بامبو به اندازه کافی قوی شوند. ریشه هایی که بامبو را قوی می ساختند و آنچه برای زندگی به آن نیاز داشت را فراهم می کرد.
خداوند در ادامه فرمود :آیا می دانی در تمامی این مدت تو را رها نکردم ، همان گونه که بامبوها را رها نکردم .
هرگز خودت را با دیگران مقایسه نکن . بامبو و سرخس دو گیاه متفاوتند،؛ اما هر دو به زیبایی جنگل کمک می کنند . زمان تو نیز فزا خواهد رسید ،  تو نیز رشد می کنی و قد می کشی .
از او پرسیدم : من چقدر قد می کشم ؟
در پاسخ از من پرسید :بامبو چقدر رشد می کندجواب دادم: هر چقدر که بتواند.
فرمود : تو نیز باید رشد کنی و قد بکشی ، هر اندازه که بتوانی




تاريخ : شنبه 1 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط فرید

اولين و مهمترين عامل عدم پيشرفت درسى در آزمون و حتى امتحانات مدارس، عدم توانايى در كنترل افزايش تعداد اشتباهات است. براى حل اين مشكل، در ابتدا يك دسته بندى كلى از انواع غلطها را ارائه میدهيم:

 

-1 مفهومى

 -2 ادراكى

-3 شكدارها

 -4 محاسباتى

 

 

مفهومى: اين نوع از اشتباهها، هنگامى رخ میدهد كه دانش آموز مباحث را به صورت مفهومى فرا نگرفته باشد و قادر نباشد مبحث فراگرفته را مانند يك معلم توضيح دهد. چند نفر از شما م ىتوانيد مفاهيم برد تابع، دامنه، اصطكاك و... را به صورت مفهومى توضيح بدهيد؟ اشتباه متداولى كه وجود دارد اين است كه دان شآموزان بعد از حل تعداد زيادى تست، در صورت داشتن غلط بلافاصله به پاسخ مراجعه میكنند. در اين موارد چند نوع دانش آموز داريم:

-1 دانش آموزانى كه بلافاصله به سراغ جواب م ىروند. اين دانش آموزان به صورت كاملاً ناخودآگاه راه حل تست را حفظ كرده اند و مفهوم آن را متوجه نمیشوند.

-2 دانش آموزانى كه بلافاصله جواب را بررسى میكنند ولى بار ديگر، مثال را از ابتدا تا انتها حل میكنند كه در مقايسه با دانش آموزان دسته ى اول، وضعيت بهترى دارند.

-3 دانش آموزانى كه قبل از بررسى جواب، سعى در حل مجدد مثال میكنند و اگر نتوانستند به مثال پاسخ دهند، آ نگاه پاسخنامه را بررسى و كنكاش میكنند و در آخر، مثال را در كتاب خودآموزى يادداشت میكنند.

 

ادراكى: اين نوع از اشتباهها به دليل اين است كه صورت سؤال را درست متوجه نشده اند؛ يعنى هدف مؤلف با آ نچه دانش آموز متوجه شده است، متفاوت است. راهكارهاى كاهش اين نوع اشتباه:

-1 صورت مثال را با دقت مطالعه كنيد و زير مطالب مهم مثال خط « میباشد » يا « نمیباشد » بكشيد؛ مخصوصاً در تستهايى كه از عبارت استفاده م ىشود.

 -2 از مثالهايى كه صورت سؤال زيادى دارند، فرار نكنيد؛ زيرا اي نگونه تستها به علت زمانبر بودنِ خواندن صورت مسئله، راه حل كوتاهترى دارند. (دليل: طراح سؤال بايد زمان استاندارد را رعايت كند.)

-3 در مثالهايى كه به صورت شكل يا نمودار ارائه شده است، ابتدا صورت سؤال را كامل بخوانيد و بعد مثال را حل كنيد. ممكن است در صورت سؤال، تبصره اى توسط طراح آمده باشد كه محتواى پاسخ شما را تغيير دهد.

 

شكدارها: براى مثال دان شآموز هنگام پاس خگويى به سؤالات متوجه میشود كه از ده سؤال به سه سؤال پاسخ داده است. خالى ماندن پاسخبرگ، او را ترغيب به پاسخ دادن به گزينه هاى شكدار میكند. راهكارهاى كاهش اين نوع اشتباه:

-1 تبديل شك به يقين: در منزل، هنگامى كه از يك مجموعه، تست بگذاريد؛ سپس « ش» ، حل میكنيد، سعى كنيد كنار تستهاى شكدار هنگام بررسى پاسخنامه، پاسخ اشتباه را علت يابى كرده و حتماً در كتاب خودآموزى يادداشت كنيد. به طور ميانگين متوجه میشويد كه مثلاً شکدارهاى شما در درس ادبيات، بيشتر به سمت پاسخ غلط میروند؛ پس میتوانيد به اين نتيجه برسيد كه در جلسه ى آزمون، سؤالهاى شكدار درس ادبيات را پاسخ ندهيد. در عوض در درس معارف، بيشترِ شكدارهاى شما به سمت پاسخ درست میروند؛ پس میتوانيد در جلسه ى آزمون به شكدارهاى معارف پاسخ دهيد.

-2 هدفگذارى دهتايى: حتماً مشخص كنيد كه اگر قرار است مثلاً در درس شيمى، تراز 6000 كسب كنيد پس بايد به پنج سؤال از ده سؤال پاسخ دهيد.

 

محاسباتى: از بدترين نوع اشتباهات است كه با روبه رو شدن با آن، دائم خود را سرزنش میكنيد و تعادل عصبى خود را از دست م ىدهيد. راهكارهاى كاهش اين نوع اشتباه:

-1 استفاده از تكنيك دو خودكار: سعى كنيد در منزل از تكنيك دو خودكار استفاده كنيد تا بتوانيد تشخيص دهيد كه چه تيپ سؤالاتى براى شما وقتگيرند تا مجبور نشويد براى پاسخ دادن به اين سؤالات، وقت را از دست بدهيد و هنگام پاسخگويى به سؤالات ديگر عجله كنيد و دقت شما پايين بيايد. به عبارت ديگر دقت را قربانى سرعت نكنيد.

-2 استفاده از پاسخبرگ: اغلب دانش آموزان از اين گلايه دارند كه گزينه ها را در پاسخبرگ به صورت عمودى يا افقى جابه جا يا اشتباه وارد میكنند. با استفاده از پاسخبرگ در منزل، اينگونه اشتباهات را به حداقل برسانيد.

-3 مرور را ه حلها: ممكن است شما از آن دسته دانش آموزانى باشيد كه در اعمال ضرب، تقسيم، جمع و... دائماً مرتكب اشتباه م ىشويد. با دقيق شدن در تصحيح و يادگيرى تستهايى كه اشتباه پاسخ داد ه ايد، بعد از مدتى متوجه خواهيد شد كه در كدا ميك از اعمال ضرب، تقسيم، جمع و... اشتباه میكنيد. براى مرور دوبار هى راه حلهاى خود سعى كنيد راه حل را از آخر به اول بررسى كنيد؛ زيرا هنگامى كه را ه حل خود را از اول به آخر بررسى م ىكنيد، اشتباه خود را متوجه نخواهيد شد.

-4 اگر عادت داريد كه مثالها را به صورت ذهنى حل كنيد سعى كنيد از اين به بعد يك مثال را ذهنى و مثال بعدى را به صورت نوشتارى حل كنيد كه اطلاعات مثال فعلى در ذهن شما با اطلاعات مثال قبلى تركيب نشود.

-5 منظم نويسى: عادت كنيد كه در منزل چركنويس خود را به اندازه ى فضايى كه در دفترچه ى كنكور در اختيار داريد تقسيم كنيد. يك مثال را به صورت عمودى حل كنيد، به عبارت ديگر را ه حلها را زير هم و منظم يادداشت كنيد. از بزرگ نوشتن و پررنگ نوشتن را ه حل خوددارى كنيد تا بتوانيد در صورت كمبود فضا و پاك كردن را ه حلهاى قبلى، اثرى از آن باقى نماند و با راه حلهاى بعدى شما تركيب نشود.

 

جمعبندى:

با كمك حل تست با در نظر گرفتن زمان، وارد كردن آنها در پاسخبرگ و در نظر گرفتن محدوديت فضاى مناسب براى راه حلهاى خود، اشتباهات محاسباتى را به حداقل برسانيد.

 





تاريخ : جمعه 1 دی 1390برچسب:راهكارهاى كاهش اشتباه,
ارسال توسط فرید
درس زيست شناسي در آزمون رشته تجربی  به خاطر دارا بودن ضريب بالادر كنكور سراسري از اهميت ويژه اي برخوردار است وبه خاطر تأثير مهمي كه اين درس در كنكور دارد، معمولاً دانش  آموزان اين درس را خيلي خوب مطالعه مي كنند. 

 


 

 

در کنکور سراسری تعداد سوالات این درس 50ومدت پاسخگویی 36دقیقه می باشد. دراین درس 54تا56 درصد سوالات کنکور ازدروس پایه و 44تا46 درصد ازدروس پیش دانشگاهی می باشد. زیست شناسی با ضریب 12 بالاترین ضریب را در میان دروس گروه آموزشی علوم تجربی دارا است واین نشان از اهمیت ویژه این درس در بین دانش آموزان این رشته می باشد. شواهد نشان می دهند كه فقط ۷ درصد از دانش آموزان تست های زیست شناسی را بالای۵۰ درصد می زنند. از دو جنبه می توان به این مشكل نگاه كرد؛ اول آن كه دانش آموزان سواد كافی نداشته باشند. اما این دلیل چندان قابل استناد نیست.نكته دوم و عامل اصلی ضعف داشتن در پاسخگویی به تست های زیست شناسی، عدم درك سؤالات و عجله در پاسخ دادن است. هر سؤال نكات كلیدی دارد كه با خوب فهمیدن سؤال قابل دستیابی است. برای هر سؤال زیست شناسی ۴۵ ثانیه زمان وجود دارد. از این زمان می توان ۱۵ ثانیه را به خوب خواندن سؤال، ۱۵ ثانیه را به خواندن گزینه ها و ۱۵ ثانیه را به پاسخ دادن و پر كردن پاسخنامه اختصاص داد. البته بیان این نكته صرفاً برای ایجاد یك الگو و تصویر ذهنی است، نه این كه واقعاً برای هر تست زمان بگیرید! در تست های زیست شناسی، دقت به روی درك و فهم متن سؤالات اهمیت بیشتری دارد.  آنچه در درس زیست‌شناسی اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌كند چگونه خواندن این درس و پی بردن به نكات، مفاهیم ومطالب در كتاب درسی می‌باشد. كتاب درسی منبع اول و آخر طرح سوال در كنكور می‌باشد نكته ي مهمي كه در هنگام مطالعه ي اين درس بايد به آن توجه داشت مرور است . اين درس ، درسي نيست كه با يك بار خواندن توانست در آن درصد بالايي كسب كرد بنابراين مرورهاي متوالي  ومفهومی خواندن  اين درس باید در اولویت برنامه ها قرار داده شود. علت اینکه دانش آموزان این درس را بیش از دروس دیگر می خوانند ولی موفقیتی هم ردیف با زحمات خود کسب نمی کنند این است که : دانش‌آموز مطالب را رو بنایی و سطحی خوانده و هرگز به عمق مفاهیم مطرح شده فكر نكرده بنابراین قادر به ارتباط دادن مسایل مختلف كتاب‌ها با هم نبوده و لذا نمی‌تواند پاسخ صحیح را انتخاب كند. به همین منظور باید نكات خاصی را در زمینه خوب خواندن كتاب و ارتباط دادن مطالب درسی كتاب‌های مختلف زیست با هم مد‌نظر قرار دهد. زیست شناسی و آزمایشگاه 1در کنکور، درحدود 13 تا 15 سؤال را به خود اختصاص میدهد،  زیست شناسی و آزمایشگاه 2حدود 17 تا 20 سؤال را معمولاً در آزمون سراسری به خود اختصاص میدهد.یکی از فصل های مهم این کتاب فصل 8 (ژنتیک) می باشد که هرساله تعدادی از سوالات کنکور را شامل می شود وبرای بعضی از دانش آموزان همچون کابوسی می ماند .در صورتی که با دقیق ومفهومی خواندن ووقت گذاری برای آن می توان براحتی آن را یادگرفت وبر آن تسلط کافی یافت. كتاب زیست‌شناسی سال سوم در سال‌های اخیر بارم‌بندی حدود 40-35 درصدی در كنكور دارد كه نشان از اهمیت بالای این كتاب در كنكور دارد.از فصل های مهم این کتاب فصل 4 است که حدود 8 تست کنکور را شامل می شود . در این درس توجه به اشکال ونمودارها بسیار مهم است که نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد. دانش آموزانی که خواهان يكي از رشته هاي خوب رشته ي علوم تجربي مانند پزشكي ، دندانپزشكي ، داروسازي و... هستند، بايد در اين درس درصدي بالاتر از 80-85  درصد(در مناطق 1و2 ) ودرصدی بالاتراز 70درصد(در منطقه 3) را كسب كنند.  اين درس ، درسي نيست كه با يك بار خواندن بتوانيد در آن درصد بالايي كسب كنيد بنابراين مرورهاي متوالي  از اين درس را در برنامه ي خود قرار دهيد. براي كسب يك رتبه ي زير 1000 مطالعه ي مستمر و حداقل روزانه 2 ساعت الزامي به نظر مي رسد.  در هنگام مطالعه ي اين درس ، كتاب درسي به عنوان بهترين مرجع مطالعه مي باشد، منظور از مرور هاي متوالي و مطالعه ي مستمر، خواندن طوطي وار مطالب و تنها حفظ کردن آن ها نمي باشد، شما بايد براي يادگيري عميق مطالب از شيوه هاي صحيح مطالعه استفاده کنيد. دقت کنيدکه شيوه ي مطالعه و ياد گرفتن از خود مطالعه مهم تر مي باشد. براي حفظ مطالب آن از بحث ياديارها كه در فصل دوم مطرح شده استفاده كنيد و با خلاقيت ، مطالب را در قالب نمودارها و ياديارها و... فرا بگيريد. اگر در موسسه های آزمایشی کنکور شرکت می کنید حتما بعد از بررسی سوالات نکته های هر تست را در حاشیه درس مربوطه یا در دفتر نکته برداری یادداشت نمایید. در هنگام مطالعه ي فصل هاي جديد، مطالب فصل قبل مرور نمایید تا آنها را فراموش نكنيد و بازهم تكرار مي كنم : «اين درس را چندين بار به طور جدي و فعال مرور كنيد.» با توجه به تغييرات کتاب هاي زيست شناسي نسبت به سال هاي گذشته ، ديگر نمي توان به کتاب زيست پايه ي خاصي (مثلاً پيش دانشگاهي) اهميت بيش تر دارد. اولاً مطالب کتاب هاي زيست بسيار به هم پيوسته مي باشند و براي يادگيري مطالب لازم است تمامي کتاب هاي زيست را (دوم، سوم، پيش دانشگاهي) به دقت مطالعه کرد و ثانياً برخلاف سال هاي گذشته ديگر سهم پايه ي خاصي در پرسش هاي کنکور بيش تر از پايه ي ديگر نيست و مي توان گفت تقريباً تعداد پرسش هاي برابري از هر سه پايه مطرح مي شود.  در اين درس بررسي تست هاي سال هاي قبل كنكور سراسري و دانشگاه آزاد بسيار مهم است . تقريباً نيمي از پرسش ها در اين درس در سال هاي قبل به نحوي آمده است . (مثلاً به صورت پرسش هاي مشابه ) كه اين امر خود اهميت مرور و بررسي تست هاي سال هاي اخير آزمون سراسري را در اين درس نشان  مي دهد.

 


 

 

 


 

 

 


 

 

 


 

 

 


 

 

 


 

 

 


 

 

 


 

 

 


 

 

 


 

 

 



 

 

 


 

 

 استفاده از روش پس ختام  مي تواند خيلي مؤثر باشد، مطالعه ي اجمالي اوّليه در شكل گيري يك ذهنيت كلي به شما كمك مي كند. در هنگام مطالعه از هيچ قسمت كتاب غافل نشويد و مطالب آن را خط به خط و با دقت بخوانيد و زير مطالب مهم آن خط بكشيد (يا اين كار را با ماژيك علامت زن انجام دهيد.) به نمودارها و شكل ها دقت كافي داشته باشيد.

از حاشيه نويسي در اين درس استفاده كنيد و همچنين از مطالب خوانده شده ، خلاصه نويسي به عمل آوريد و مطالب خلاصه شده را به صورت نمودار درآوريد و آنها را دسته بندي كنيد.

 

 


 

 

 


 

 

 


 

 





ارسال توسط فرید